onsdag 10 februari 2016

Magpie Mittens av Marit Trudvang






Magpie Mittens av Marit Trudvang. Ett gediget mönster med bra tumkil och mönster som gör att flotteringarna ofta inte är mer än 5 maskor. Är lite ringrostig på flerfärgsstickning så nu ska jag börja göra ännu kortare flotteringar, kanske max 3 maskor. Biten med fågelfötter under tumkilen, tillsammans med mönstrets 30 varv mudd gör vantarna väl långa. Men det är ju lätt att justera. Jag hade tänkt märka vantarna med årtal och initialer men glömde det på första vanten.

Två saker är relativt nya för mig i dethär projektet: German twisted cast-on, och att göra ribbstickade ränder genom att första varvet i ny färg stickas utan aviga maskor. Tror jag hörde det i Nördic Knittings tips-avsnitt, det blev snyggt!

Jag gillar mönstret på handflate-sidan på de här vantarna, det ser kanske krångligt ut men är en upprepning av *1 röd, 1 vit, 2 röda, 2 vita*. Funderar på att göra ett par vantar där även ovansidan har det mönstret.

Garnet är Rauma finull gammelserie. Det är första gången jag använder det garnet. Det har något mytiskt över sig, i alla fall för mig som sett det användas i flera fina projekt, det verkar vara ett typiskt vant-garn, och typiskt flerfärgs-garn. Sen finns det förstås något respektingivande i att sticka i så tunt garn, men vantar är ett lagom litet projekt tycker jag. Det kommer från ett norskt spinneri och är ren ny ull med extra tvinning. Härlig stickning. Egentligen är det först när vantarna är blockade (efter den ändå hopplösa fotosessionen ovan) som garnet kommer till sin rätt. Fluffigt, nätt, men fylligt och varmt och i distinkta färger. Ny favorit. Jag behövde stickor 1.5 till mudden och 2 till resten.

1 kommentar: