onsdag 20 januari 2016

Seamwork Aires och Fehr Trade Kimono Sweat


















Har gjort lite kläder att skrota runt i efter förlossningen. Valet av mönster kom sig av att jag är väldigt sugen på att ha större rörlighet. Jag är såå tung just nu. Längtar så efter joggingrundor och vår. Och att jag minns amningstoppslösheten efter mitt första barn som en hemsk tid. Fri tillgång till bröst är ett högt prioriterat designelement. De här två plaggen känns som en bra kombo, sen tänker jag mig att sticka massa fler riviga yllekoftor att slänga över mig. På kö står Ramona, Praline, Daffodil, Emelie, kanske en Siri till, och...




Tightsen är från min favorittidning Seamwork, de heter Aires. De tog faktiskt inte mer än tre timmar att göra, precis som de skriver i mönstret. Första paret gjorde jag i baddräkts-lycra med mesh. Jag gjorde fickan som är i ursprungsmönstret, och jag förängde benen runt 25 cm så de blev hel-långa. Jag har ingen coverlock utan körde tvillingnål på erfodrade ställen. Det kändes lite riskabelt runt magen och bensluten. För tillfället har jag en bebismage som töjer ut linningen så jag vet inte om de kommer sitta bra sen, eller om tvillingsömmen kommer poppa... Men på andra paret ändrade jag i alla fall så att resårbandet som sys in i fållen för att sen topstickas ner med tvillingsöm, istället syddes in i sömmen direkt med overlock och så struntade jag i stickning helt och hållet på linningen. Det gjorde att jag även fick utelämna den fiffiga fickan bak i linningen. Andra paret är gjorda i lite tjockare lycra, med samma mesh. Tvillingsömmen funkade problemfritt för att sticka ner sömmarna runt mesh-delarna på låren. Jag gillar verkligen den detaljen i mönstret.







Topparna är olika varianter på Fehr Trades Kimono Sweat. Jag är inte så bevandrad i tekniker med de här materialen så jag pasade på att leka loss med allt tillgängligt. Ett stretchigt tyg med mycket drapering rekommenderades i mönstret till de ärmlösa topparna. Jag testade en neoncerise "danslycra" från Stoff och stil, svart supplex från AG Textil och en stretchig gråmelerad bomull från samma affär. Supplexen är det tyget som jag blivit mest förtjust i, och jag vill gärna använda det till fler plagg, särskilt tights. Det verkar ha bäst återhämtning stretchmässigt, är mjukt och behagligt, och ska tydligen vara särskilt fukttransporterande. Återstår att se. Övriga roliga detaljer var de olika resåren och fållarna. Till den neoncerisa gjorde jag ärm- och halsringningen med vikresår, och hade tvillingsöm i fållen. I den svarta supplextoppen använde jag mönstrets bandkant i ärm och hals, och sicksackade fållen. Sist gjorde jag bomullslinnet, också med bandkant, men med rå overlocksöm längst ner, eftersom jag gjorde den mer svängda fållvarianten. Jag använde genomskinlig resår för att stabilisera axelsömarna, något jag även använde mig av i grensömmen på det andra tights-paret, efter att ha fått kläm på det genom tröjorna. Sen gjorde jag tröjvarianten med en kort ärm och breda infodringar. Till den rekommenderas tjockare sweatshirttyg eller fleece utan stretch, så jag använde ett mycket rosa, flossat sweatshirttyg, som gör att den är stadig och linjerna tydliga. Modellen är rolig, mycket volym med snygga infodringar och annorlunda kimonoärmar. 

Nu har jag blivit sugen på att sy fler plagg i supplexmaterial och annan stretch, samt att skaffa en coverlock-maskin! Badkläder och underkläder ligger högt upp på min vill-göra-lista. Både pga kul och ganska outforskat område för mig, och för att det kan bli väldigt pengabesparande att göra själv. Inte mycket tygåtgång, men mycket öppet för kreativitet. Går också relativt snabbt att göra, och det är ju inte oceaner av tid och pigghet som ligger framför mig direkt, antar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar