lördag 5 december 2015

Garter Ear Flap Hat nummer två

Jag märkte att jag gjort fel i minskningarna på min första Garter Ear Flap Hat nedan. Och att rätstickning vore bättre än slätstickning för det blir varmare och mer anpassningsbart till huvudformen. Oooch att jag hade lite garn kvar. Oooch att den första mössan var nog lite lite liten ändå. Och framför allt var den rolig att göra, och snabb.

Så jag lade upp till en ny. I storlek kid istället frö toddler. Det blev 76 maskor istället för 68, på stickor 4. Jag blev mycket mer nöjd med denna än den förra, tur det eftersom jag inte hade tillräckligt med garn till denna ändå, utan fick frogga och använda ca 50 gram garn från första mössan.

I-corden passar bra som avslut här tycker jag, eftersom de 4 maskorna som blir ränder där minskningarna sker, samlas i toppen och är de sista som återstår. Har inte provat att göra rätstickad I-cord, kanske funkar det med.

Jag använde mig också av min nya vän: combination knitting. Funkar lika bra på rundstickning som på fram-och-tillbaka. Det blir bekvämare, eftersom rörelserna blir något mindre än vid vanlig rät- och avig-stickning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar