fredag 6 november 2015

Poklon









Poklon av Ysolda Teague. Den var sjuuuukt kul att göra! Det är galet roligt att se alla små ökningar, minskningar och korta varv nästan magiskt resultera i en liten tax. Sen är det något speciellt med att sticka ett djur. Det liksom känns som ett sällskap, åtminstone från att huvudet kommit till (på slutet visserligen). Taxar är hundar som har så mycket karaktär, att till och med som stickade djur så blir man kär i dem. Och mönstret är välskrivet och detaljerat utan att vara idiotförklarade.

Garnet är ett syntetiskt garn från Marks och Kattens som jag hade som rest, och som jag egentligen inte gillar så nu skriver jag inte mer om det.

Taxen stickas från svansen och framåt. Benen och öronen plockas upp efter hand. Minimalt med fästande av trådar, eftersom det går bra att gömma ändarna i stoppningen. 

Något jag skulle gjort annorlunda, och rekommenderar andra att göra, är att göra framben och öron INNAN nosen blir klar. Det vore mycket lättare att plocka upp maskorna, och att stoppa benen, om inte resten av kroppen var klar. Nosen är i vägen när du stickar annars.

Lärde mig en bra teknik för att sticka short rows: wrapless short rows. Använde mig av en video från Ysolda för det.

1 kommentar: