söndag 20 september 2015

Hobbyrummet






Strykbord och arbetsbänk. Lite för hög bänk, men i gengäld finns plats för tygförvaring och klädstång under. På stången hänger muslins i lakansväv, från tidigare projekt. Nån gång när jag har råd tänker jag skaffa en riktigt stor skärmatta på 115x125 cm, som täcker hela "bänken", dvs täcker över glappen mellan locken till bänkarna. Men för tillfället är jag glad för den stora ytan, även om den har glapp.





Många mönster som är köpta som PDF-filer numera. Minns inte varifrån jag fick tipset att ha tomma hushållspappersullar runt dem, men det fungerar bra. När jag skrivit ut och satt ihop mönstret ritar jag av rätt storlek på vad som på engelska heter Swedish tracing paper. Köper det från toff och stil där det heter Non-woven. Bytet från smörpapper eller silkespapper till Non-woven var ett milshögt lyft. Det går att arbeta med riktigt smidigt, klippa i med tygsax, och nåla ihop för grov mönstertestning. Det blir inte så rynkigt som papper blir. Och det funkar bra att spara länge. Jag sparar mina använda mönsterpapper i dokumentmappar.



Jag har två symaskiner, en gammal Hugin från 60- eller 70-talet. Vad jag vet så är det dåtida konsums eget märke, men de i sin tur beställde faktiskt sina maskiner från Huskvarna. Inte alla, men en större mängd. Så eventuellt är det en Husqvarnatillverkad Hugin vilket är roligt eftersom den då kommer från mina uppväxttrakter. Jag har en knapphålsfot, en fållningsfot, någon typ av stoppningsfot (?) som jag aldrig använt. Vad jag saknar är en fot för dolda blixtlås, men med lite pill har jag fått till dolda blixtlås med vanlig fot. Symaskinen har jag fått av min mormor, som haft den som extra symaskin förut. 

Min andra maskin är en Huskylock. Det är en overlock från Huskvarna som jag fick i 18-årspersent av mamma. Hon köpte den begangad i en sybehörsaffär i Jönköping. Jag har älskat den sen dess. Den gör ett gräsligt oljud när man syr med den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar