lördag 22 augusti 2015

Färdig Siri-kofta





Koftan Siri som Linnea Öhman konstruerat! Stickad i Magasin duett Supersoft, färgen heter Pale oak.

Den andra koftan jag stickar. Mönstret är både vackert, annorlunda och roligt. Det var en rolig utmaning och jag är nöjd med att ha klarat av den. Dessutom blev storleken bra. Om jag stickar den igen så ska jag försöka göra den med markerad midja så den sitter mer figurnära.

Jag var lite skeptisk till att garnet kändes så strävt och väntar nog fortfarande på att det ska fluffa upp sig mer, så som jag läst att det ska. Men jag har tvättat koftan en gång och skillnaden mot innan tvätt är markant.

Vriden resår är snyggt tycker jag, för den ser mer "tight" ut än vanlig 1x1. Här i Siri går ju den vridna maskan igen både över hela det mönstrade oket, och i kanterna. Min favoritresåravmaskning fungerar som tur är bra även om resåren är vriden.

Jag ändrade inget i mönstret, om inte knapphålsmetoden räknas men det tycker jag knappt. På tal om knappt är knapparna köpta på härliga Litet nystan, som då hade fått nyare större lokaler än sist jag var där, trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar